Omar Souleyman

Balzaal, Kunstencentrum Vooruit, Gent.

Ik trok naar die zaal boven het Vooruit Café, die zaal met dat schitterende plafond. Die zaal die eigenlijk geen concertzaal is maar echt een balzaal… Maar die ze met wat mobiele elementen ombouwen tot een club.

Toen de deuren openden was er niemand die stond te wachten maar al snel stroomde het volk toe. Toen het voorprogramma begon, ene Cheb Runner, was de zaal al 1/3 gevuld.

Cheb Runner was een man achter een tafel. Niet bewegen, enkel een beetje in zijn koptelefoon luisteren en muziekjes aan elkaar plakken. Weinig te zien op het podium maar daar trok het aanwezige publiek zich niets van aan.

De diepe bassen zorgden dat de lichamen begonnen te bewegen en na amper een kwartiertje stond er al een hele hoop stevig te dansen. Dat er ging gefeest worden die avond was dus snel duidelijk.

Maar de balzaal was uitverkocht voor Omar Souleyman. Deze Syriër maakt Debka: traditionele Syrische muziek met een soort technobeat onder.

Veel beweging was er op het podium weer niet. In zijn lang kleed wandelde Omar eens naar links en eens naar rechts. Soms klemde hij zijn micro onder zijn oksel om even in de handen te klappen.

En zo heel nu en dan zag je van onder zijn snor een lach komen. Om dan plots even heel uitbundig te zijn om even snel weer te verdwijnen in een strak gezicht.

Dansen werd er gedaan, een polonaise van het midden oosten trok door de zaal. Feest, één groot feest. Dat was duidelijk. En Omar…. hij zong rustig verder.

All pictures are ©️ JoostVH Photography